سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه اجرای میلگرد بستر

استفاده از میلگرد بستر یا آرماتور بستر برای تقویت دیوارها امری حیاتی و بسیار اساسی محسوب می‌شود. در ساخت دیوارهای چینی با استفاده از انواع مصالح، میلگردها به علت ناتوانی این دیوارها در مقاومت به خوبی در برابر نیروهای عمودی زلزله، نقش بسزایی دارند. بنابراین، اضافه کردن این آرماتورها به ساختار دیوارها، باعث بهبود و تقویت آنها و ایجاد مقاومت لازم می‌شود. 

روش اجرای میلگرد بستر 

اجرای میلگرد بستر، ضوابط و نکات مهمی دارد که تأثیر مستقیمی بر کارایی و اثربخشی آن دارد. نحوه اجرای میلگرد بستر با شروع اتصال بست به سازه به صورت افقی آغاز می‌شود، که معمولاً با استفاده از تفنگ، میخ خاص یا جوشکاری انجام می‌شود. در فرآیند اتصال بست به اسکلت یا وادار فلزی، استفاده از جوشکاری به عنوان روش مناسب واقع می‌شود.

برای اتصال به اسکلت بتنی نیز دو راه وجود دارد:

  1. تعبیه پلیت قبل از بتن ریزی در المان بتنی و جوش دادن بست به آن
  2. اتصال بست به کمک رول بولت یا تپانچه به المان بتنی

برای نصب در ساختمان‌های بنایی، اجرای بست لزومی ندارد و تنها آرماتورها بر اساس ضوابط پایین داخل رج‌ها قرار می‌گیرد.

معمولا توصیه می‌شود در هر 40 سانتی‌متر از ارتفاع دیوار از یک ردیف میلگرد بستر استفاده گردد. زمان دیوار چینی برای اتصال میلگردهای بستر به بست 20 سانتی‌متر انتهای آن 90 درجه خم شده و به طور مستقیم در داخل بست قرار می گیرد.

میلگرد باید درون رج مدنظر بر روی بلوک‌ها قرار گیرد. دقت نمایید در کمترین حالت 1.5 سانتی‌متر ملات روی آرماتور اجرا شود. برای دیوارهایی که طولشان از 3.6 متر بیشتر است، همپوشانی باید 25 سانتی‌متر یا 75 برابر قطر میلگرد بستر انجام شود و در پایان با مفتول به هم بسته شوند.

منبع: سایت اکادمی عمران